Hej kära läsare


Nu är det bara en månad kvar till min föreläsning i Stockholm den 19 mars. Då det innan sportlovet var så många som ville ha chansen att vinna en biljett dit gör vi idag en special till och lottar ut 2 biljetter till. Allt du behöver göra är att skicka ett mail med en enkel formulering om varför just du ska vinna:-)

Vill du ta bort turelementet helt och istället säkerställa plats för dig, så boka din biljett HÄR!

Nu börjar även anmälningarna till vår 3-dagars kurs Mental Klarhet i Båstad den 17-19 September droppa in, och då vi har få platser är det även där dags att boka om du vill säkra upp höstens mest givande program. Så ta både din framgång och välmående till en ny nivå och boka nu genom att skicka ett mail till karin@lifevision.se !

Denna vecka är coachbrevet skrivet av en gästskribent som jag älskar. Nämligen min underbara fru Karin. Hon tar här en titt från sin expertis som kokboksförfattare, hälsoinspiratör och kostrådgivare på den mentala sidan av energi & hälsa. Så scrolla ner läs och bli inspirerad …

Ditt liv är ett mästerverk – upptäck det!

Anders Haglund

Veckans citat


”Bra vanor är lika beroendeframkallande som dåliga, men debygger upp ditt liv istället för att riva ner det.”

- Harvey Mackay

Hälsostress eller njutbar hälsa?


När jag nu fått möjlighet att vara gästskribent i Veckans Anders och göra det till Veckans Karin så funderade jag på vad jag skulle ta upp. Den mentala kraften bakom hälsa dök då upp i sinnet då många av mina bloggläsare och de som följer mig i sociala medier vill att jag ska skriva mer om den.

Tror att det kan vara intressant då jag vet att många tyvärr lider av både hälsostress och ångest idag. Något jag tycker är sorgligt eftersom  grunden till att kunna må riktigt bra börjar med vår mentala hälsa. Så få saker kan vara viktigare än att ta en titt i riktning mot hur vårt tänkande kring hälsa är.

Hälsostress kan naturligtvis yttra sig på många olika sätt men kortfattat handlar det om att vi har alldeles för mycket osäkra tankar om hälsa och börjar se bra livsstilsval som måsten och borden. Istället för att se det som något naturligt och självklart att till exempel välja den bästa näringen till din kropp. Något du verkligen vill unna dig att göra.

Annars ser lätt styrkepasset på lunchen inte ut som något bra och energigivande, utan mer som något vi ”bara måste” göra. Annars kanske det händer något negativt “sedan”. Eller så tycker vi att vi är “dåliga människor” som inte tar tag i något så viktigt och mår dåligt direkt. Vi drivs då så att säga av en massa måsten och borden och kan till och med utveckla ångest för att vi inte når upp till att leva så hälsosamt som vi tror vi måste.

I grund och botten handlar allt om rädsla. En rädsla över att inte räcka till. En rädsla över att det är “farligt” att äta något onyttigt, att det är hemskt att inte träna, en rädsla över att få någon farlig sjukdom om vi inte gör allt det där hälsosamma och bra.

Det kan också vara en rädsla över att då inte känna sig tillräckligt duktig eller bra. En upplevelse av stress och press. Att vi känner oss stressade om vi inte får till att leva hälsosamt och lika stressade över att leva hälsosamt. Ja men ni förstår, väldigt mycket stress kring det här ämnet helt enkelt!

Stress är något som vi faktiskt till största del skapar i oss själva genom ett medvetet och även omedvetet “tänkande” kring olika situationer och begrepp. Därför kan vi få till det över nästan vad som helst. Många skulle till exempel kunna tolka hur JAG lever som något stressande och kanske rent av fanatiskt?

Att jag inte äter vitt socker, gluten, mjölk, kött och inte dricker alkohol. Att jag tränar och rör på mig varje dag, väljer att äta en massa bra hälsosam mat och gärna går på olika hälsostärkande behandlingar, äter kosttillskott för att optimera min hälsa, är noga med min sömn osv…

Men det är ju HUR VI SER på detta som avgör sättet vi upplever det på. För mig är det inte det minsta stressande att leva så här utan något jag själv VALT och det är en livsstil jag verkligen VILL ha och NJUTER av.

Jag räknar aldrig kalorier eller gram med fett, protein, kolhydrater (vilket man förstås kan göra om man önskar och gör det utifrån en skön känsla av nyfikenhet och intresse istället för stress, ångest eller rädsla.)

För mig är det viktigaste att lära känna min egen kropp och vad den mår bra av. Att kunna lyssna mer inåt och lära mig känna vad kroppen behöver så att jag är sugen på rätt saker. Skapa färggrann mat utifrån det och märka ifall jag vill köra ett tuffare träningspass eller något lite lugnare. Helt enkelt att använda min kropp som vägledare och mitt sinne och magkänsla som guide.

Det är allt annat är stressande. Här kommer ett förhoppningsvis klargörande exempel:

Tänk dig en person som upplever att den borde och måste äta hälsosamt och träna ofta, en person som drivs av mycket press och rädsla. Kanske går denna personen på gym 2 dagar i veckan och äter ofta hälsosamt men minst lika ofta inte hälsosamt.

Kan ju tyckas att det inte är så fanatiskt men ifall denna person tänker på kost, träning och hälsa ”hela tiden” och tänker mycket i termerna, jag måste, jag borde osv… så kan det vara som så att denna person upplever en stor stress kring att skapa en hälsosam livsstil.

Tankar som; jag får inte äta det här, jag borde inte ligga i soffan nu, jag måste träna hårdare, varför kan jag inte sluta äta godis, jag måste gå ner i vikt, hur kommer det sig att jag alltid äter hela chipspåsen …osv kanske upptar en stor del av denna persons tänkande. Mycket stress från destruktiva tankar.

Nog vore det skönare om vi istället har tillit till att vi gör det bästa vi kan utifrån våra förutsättningar i livet just nu. Att titta i en riktning till att drivas av glädje och inspiration istället för av disciplin och straff… Det tror jag gör all skillnad.

Om just DU känner dig hälsostressad så fråga dig om du är redo att vända ditt tankemönster kring vad hälsa betyder för dig, fundera på hur du skulle vilja och kunna tänka kring mat, träning och mental hälsa? Vad skulle du vilja att en hälsosam livsstil triggar för härliga känslor hos dig?

För sammanfattningen är att DU själv med lite förståelse kan påverka HUR du upplever hälsa, ohälsa och livsstil. En hälsosam livsstil kan absolut vara helt fantastisk och njutbar. Med massor av god hälsosam mat som både magen och resten av kroppen mår riktigt bra av. Sköna träningspass (måste inte betyda blodsmak i munnen bara för att man tränar…) och bra sömn, vila och återhämtning (som gör att du känner dig pigg och redo för dagen) ihop med att känna dig mentalt stark och välmående!

Vilket förhållningssätt väljer du?

 

Karin Haglund

karinhaglund.se 

Veckans Boktips


Grönsakskärlek


av Karin Haglund

Här har du möjlighet att i bokform ta del av den sprudlande entusiasm som min härliga fru har för en grönare livsstil. Illustrerad med inspirerande bilder och text som visar vägen till hur enkelt det kan vara att höja sin energi samtidigt som man får smaklökarna att jubla. Den här boken kommer ligga uppslagen i köket under lång tid. Dessutom just nu till rabatterat pris så passa på 🙂

Lyssna på Coachbrevet


Dela


Dela gärna med dig av nyhetsbrevet via Facebook, Twitter eller e-post genom att klicka på ikonerna.

Copyright©


Innehållet i detta veckobrev får kopieras och distribueras för icke kommersiella skäl, så länge som författarens namn och kontaktinformation medföljer. Copyrighten upprätthålles av din personliga ärlighet och integritet.

Prenumerera

Varje vecka skickar jag ut ett gratis coachbrev. I det delar jag med mig av grundläggande principer för välmående och framgång. Tankar och idéer som ger insikter kan hjälpa dig att få ut ännu mer av livet helt enkelt. Skulle du vilja ha det direkt till din inkorg så kan du anmäla dig här.